Zadzwoń 502 442 717
Manometr to bardzo proste i niesłychanie przydatne urządzenie, które wykorzystywane jest głównie do oceny sprawności instalacji gazowej. Głównym zadaniem manometru (inaczej ciśnieniomierza) jest precyzyjny pomiar ciśnienia par gazu i cieczy. Manometry to podstawowe mierniki, które wykorzystywane są powszechnie w wodociągach, hydraulice, gazownictwie i ciepłownictwie. Na rynku bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się także elektroniczny manometr CNG, który stosowany jest powszechnie w samochodach z instalacją gazową. W tym przypadku manometr CNG przesyła dane o poziomie gazu w zbiorniku.

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Do czego służy manometr CNG?

Jak wcześniej zostało wspomniane manometr umożliwia dokładną ocenę stanu napełnienia zbiorników instalacji gazowej. Manometry to doskonała propozycja dla tych kierowców, którzy chcą mieć stały podgląd ciśnienia w reduktorze. W dzisiejszych czasach największym zainteresowaniem cieszą się manometry glicerynowe, które są bardzo trwałe i charakteryzują się doskonałą odpornością na wstrząsy.

Gliceryna doskonale zabezpiecza wskazówkę nawet przed najmniejszymi drganiami, dzięki czemu znacząco zmniejsza się ryzyko niewłaściwego odczytu. Manometry glicerynowe charakteryzują się bardzo długą żywotnością, dlatego też tak wielu kierowców korzysta z ich dobrodziejstwa.

Prawidłowy pomiar ciśnienia

Aby sprawdzić szczelność instalacji LPG w układzie reduktor – wtryskiwacze gazu warto wyposażyć się w specjalny tester. To proste urządzenie umożliwi bardzo dokładny pomiar zakresu ciśnienia pracy reduktora z pominięciem czujnika ciśnienia. Tester montuje się bezpośrednio w przewodzie doprowadzającym gaz reduktora do listwy wtryskowej. Po prawidłowym zamontowaniu testera należy uruchomić silnik i przejść na zasilanie gazem. 

Po około 30 sekundach pracy silnika na gazie należy ponownie przełączyć się na benzynę i dokładnie obserwować ciśnienie na manometrze CNG. Jeżeli manometr pokazywać będzie stałe wskazanie ciśnienia gazu (powyżej 1 bara) to mamy 100% pewność, że wtryskiwacze i wszystkie połączenia w układzie zasilającym są szczelne. Jeżeli wskaźnik na manometrze opadnie do zera, to oczywiście mamy sygnał, że układ jest nie szczelny i najprawdopodobniej należy wymienić wtryskiwacze gazu. W pierwszej kolejności warto sprawdzić połączenia gumowe (dokręcić opaski i wymienić przewody gumowe).

Awaria manometru

Jeżeli zauważymy, że manometr działa nieprawidłowo to niezbędne jest jego wzorcowanie. Profesjonalna kalibracja ma na celu sprawdzenie właściwości metrologicznych danego manometru. Wzorcowanie najprościej rzecz mówiąc polega na porównaniu w ustalonych warunkach wskazać sprawdzanego urządzenia z wskazaniami odpowiedniego wzorca pomiarowego.

Kalibracji mogą dokonać jedynie specjalistyczne warsztaty samochodowe, dlatego też nie ma możliwości samodzielnej naprawy uszkodzonych manometrów. Pamiętać należy o tym, że im większe ciśnienie pracy reduktora, tym zwiększa się przepływ gazu i zmniejsza się praca wtryskiwaczy. Zdecydowana większość wtryskiwaczy przestaje pracować po przekroczeniu ciśnienia 3 bar.