Zadzwoń do nas +48 606 248 259 lub umów rozmowę

Samochody zasilane gazem cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Niestety mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że jakość gazu w instalacjach autogazowych ma olbrzymie znaczenie. Tankując auto nalewamy do butli zawsze gaz w stanie ciekłym i dopiero w reduktorze instalacja zamienia go w stan lotny. Jeżeli paliwo jest słabej jakości, to niestety w trakcie tej przemiany wytrącają się substancje smoliste i parafina, która systematycznie oblepia i stopniowo niszczy instalację. Warto wspomnieć o tym, że w specjalistycznych warsztatach około 90% napraw instalacji dotyczy właśnie czyszczenia osadów. Inwestując w wysokiej jakości gaz w dłuższej perspektywie na pewno nie stracimy.

O czym należy pamiętać?

Zarówno początkujący jak i doświadczeni kierowcy powinni pamiętać o tym, że jakość gazu w instalacjach autogazowych weryfikuje również stan filtrów gazu, które powinny być systematycznie wymieniane po przejechaniu 15 000 kilometrów. Niestety w wielu przypadkach profesjonalne kontrole PIH nie odzwierciedlają rzeczywistego obrazu jakości paliwa. Tankowanie słabego gazu w najlepszym wypadku skończy się dla nas wspomnianym powyżej czyszczeniem instalacji. Usługa tego typu do wydatek od 50 do 150zł.

Niestety wymiana uszkodzonego reduktora lub zatkanej listwy wtryskowej to wydatek rzędu 450zł. Nie można zapominać również o tym, że słaba mieszanka paliwa to również wysoka temperatura spalania w silniku, co oczywiście oznacza zdecydowanie szybsze zużycie gniazd zaworowych. Aby uniknąć problemów warto zwrócić szczególną uwagę, gdzie tankuje się swoje auto. W przypadku gazu LPG największym problemem jest przekroczenie dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki, co może grozić poważną korozją niektórych elementów silnika.

Spalanie i moc

Tankując identyczną ilość gazu na dwóch różnych stacjach na jednym tankowaniu można przejechać zupełnie inną ilość kilometrów. Według specjalistów od motoryzacji różnica na jednym tankowaniu może wynieść nawet 50 kilometrów, dlatego też warto poważnie zastanowić się czy tani gaz jest inwestycją, na której można rzeczywiście zaoszczędzić. Jakość spalania gazu wynika przede wszystkim z jego składu

węglowodorowego, ponieważ to właśnie on wpływa na wartość LO (liczby oktanowej) i prężność par. Na wartość LO gazu płynnego bardzo duży wpływ ma z kolei izobutan, propan i n-butan. Zdecydowanie mniej pożądane są składniki nienasycone, czyli alkeny. Wartość liczby oktanowej musi wynosić przynajmniej 89. Pamiętać należy o tym, że odpowiednia liczba oktanowa gwarantuje spalanie paliwa bez bardzo szkodliwego dla silników zjawiska spalania stukowego. Wartość LO w bardzo dużym stopniu obniżają dieny, dlatego też są one ściśle limitowane przez normę PN-EN 589:2009.

Prężność par

Za niska wartość prężności par może spowodować mniejsze lub większe kłopoty z uruchomieniem silnika. Z kolei za wysoka wartość prężności par może skutkować skłonnością paliwa do lokalnego odparowywania w przewodach. W praktyce objawia się to zazwyczaj obniżeniem mocy silnika oraz przerwami w jego pracy. Jak powszechnie wiadomo im wyższa zawartość propanu tym większa prężność par, dlatego też zimą stopniowo zwiększa się zawartość propanu w gazie płynnym. Obecnie najbardziej optymalne są mieszanki o zawartości 60% propanu i 40% butanu.

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Chcesz lepiej poznać produkty DIGITRONIC AUTOGAS?
lub zadzwoń do nas