Zadzwoń 502 442 717

Koszt instalacji gazowej

Teraźniejsze czasy charakteryzuje ogromna pogoń za pieniądzem. Praca na kilka etatów, nieprzespane noce i związane z tym chroniczne zmęczenie, niechęć, obojętność – są to sytuacje i uczucia znane większości naszego społeczeństwa. A to wszystko po to by móc odłożyć pieniądze na wakacje, większe mieszkanie czy inne życiowe uciechy.

Okazuję się jednak, że są inne sposoby na to by osiągnąć ten sam efekt finansowy ale bez tak ogromnego wysiłku. Pojawia się tutaj metoda sprawdzona przez miliony osób na całym świecie. Mowa tutaj o obniżeniu kosztów paliwa do naszych aut przez montaż instalacji LPG. Aktualnie, gaz jest dwa razy tańszy od benzyny, co może przynieść do naszego portfela nie małą gotówkę, dzięki której spełnimy później swoje marzenia. Zanim to jednak nastąpi, takowy system LPG trzeba zainstalować w samochodzie. Z pewnością wielu zapytało by tutaj „no dobra, to jaki jest koszt instalacji gazowej i co ma na to wpływ?”. Składa się na to ma bardzo wiele czynników, które wyjaśnimy w poniższym tekście.

Digitronic Savings Clculator

10l/100km

5 PLN

2 PLN

Czynniki wpływające na koszt instalacji gazowej

Rodzaj Auta

Chyba jest to najbardziej oczywisty czynnik wpływający na koszt instalacji gazowej. Przeanalizować trzeba tutaj kilka bardzo ważnych punktów. Po pierwsze czy nasze auto ma silnik z wtryskiem bezpośrednim czy jest to wtrysk wielopunktowy. Ten pierwszy charakteryzuje się dużym stopniem skomplikowania w samej budowie. Zadaniem instalacji gazowej jest tutaj podawanie mieszanki gazu razem z paliwem. Sprawia to, że koszt instalacji gazowej do silników z wtryskiem bezpośrednim są o 50% droższe od tych z wtryskiem wielopunktowym. Używa się też do nich bardziej zaawansowanego sterownika, który pozwoli instalatorowi na odpowiednią kalibrację systemu.

Samochody z wtryskiem pośrednim albo inaczej wielopunktowym mają tutaj trochę lepiej. Są to aktualnie, najbardziej powszechne silniki jakie jeżdżą po naszych polskich drogach. Tutaj w momencie włączenia gazu, dopływ benzyny jest wyłączony, co przekłada się na łatwiejszy sposób kalibracji całego układu. Dzięki temu koszt instalacji gazowej, w porównaniu do wtrysku bezpośredniego, spada.

Kolejnymi elementami, które trzeba uwzględnić jest po pierwsze moc. Pod to powinny być dobierane wtryskiwacze oraz reduktor. Im więcej „kucy pod maską” tym cena tych komponentów będzie wzrastać.

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Użyte komponenty

Kwestia użytych komponentów jest ustalana z właścicielem auta przed założeniem instalacji. Od nas zatem zależy co tak naprawdę wybierzemy. Przed podjęciem decyzji, instalator pokaże ogromne spektrum części instalacji gazowej z dużą rozbieżnością cenową. Co zatem wpływa na te ceny? Na pewno materiały, z których zostały stworzone komponenty. Możemy kupić sterownik gazowy zbudowany z niskiej jakości elementów, który ma większe prawdopodobieństwo szybkiego zużycia, ale do wyboru mamy również konkretnie skonstruowane z niezawodnych podzespołów, wstrząsoodporny z rozwiniętymi możliwościami diagnostyki np.: wtryskiwaczy. Wzorowym przykładem dobrze zrobionego sterownika LPG jest DIGITRONIC AEB MP48. Możemy rozszerzyć to o system autoadaptacji OBD, który też zwiększy nam cenę, ale jednocześnie dam nam o wiele więcej spokoju, gdyż ułatwia to znalezienie usterki, która może wystąpić. Tu warto wspomnieć i DIGITRONIC AEB MP48OBD, czyli sprawdzonym i chętnie wybieranym sterowniku. To samo tyczy się wtryskiwaczy, reduktorów, filtrów i innych elementów systemu. Wybór niskiej jakości komponentów z pewnością zmniejszy koszt całej instalacji, jednak wprowadzi niepewność o jej trwałość i skuteczność. Inwestycja w droższe i lepsze jakościowo części pozwoli nam spokojniej spać oraz zwiększą wydajność naszej instalacji.

Montaż

Jeśli wybraliśmy już części, „gazwonik” zabiera się do swojej pracy. Jak powszechnie wiadomo, nikt za darmo pracować nie lubi, więc tą usługę też należy włączyć do ogólnego kosztu instalacji gazowej. Należy tutaj zdecydować czy chcemy mieć po prostu założony system LPG czy chcemy mieć solidnie skalibrowany i fachowo zamontowany układ gazowy. W pierwszy wypadku, ceny montażu będą z pewnością mniejsza, ale trwałość i wykonanie może być też dużo słabsze. Jeśli szukając warsztatu LPG natknąłeś się na taki, w którym na instalację trzeba czekać kawał czasu, wiedz, że tam wykonują dobrą robotę. Z pewnością zapłacimy więcej, jednak bardzo ważne jest tu fachowe zamontowanie systemu.

Transport

Zanim elementy systemu LPG trafią do warsztatu, muszą przebyć długą drogę. Swoją podróż zaczynają od fabryki producenta, następnie trafiają do dystrybutorów, później dopiero lądują w zakładzie LPG. Należy tutaj dodać wydatki poniesione w związku z transportem do kosztu instalacji gazowej.

 

Podatki

Cóż więcej tutaj dodać. Podatki nieubłagalnie zwiększają koszt instalacji gazowej. Jednak jest to element wszechobecny, w związku z tym raczej nie odczuwamy go tak bardzo. Nie mniej jednak kształtują finalną cenę jaką usłyszymy w zakładzie instalacji LPG.

Koszt instalacji LPG w zestawieniu procentowym

Na instalację gazową składa się 8 podstawowych elementów. Są to: sterownik gazu, wtryskiwacze, reduktor, filtr gazu, wszystkie rury i przewody, wlew gazu, wielozawór oraz zbiornik LPG. Poniżej, przedstawione zostanie jak procentowo rozkłada się koszt każdego elementu instalacji gazowej.

Sterownik

Mózg całej instalacji gazowej. Jego głównym zadaniem jest odpowiednie dawkowanie gazu do cylindrów. Odpowiada również za kontrolowanie wszystkich części układu. Jest on też najdroższym elementem systemu LPG. Koszt sterownika to 29,4 % całej instalacji.

Wtryskiwacz

Równie ważny element, bez którego cały układ nie miałby prawa istnieć. Wtryskiwacze odpowiadają za podanie gazu do silnika. Musza być szybkie i precyzyjne. Dodatkowo ich zadanie musi być wykonane bez zauważalnej zmiany dla właściciela auta. Jego udział w koszcie instalacji LPG to 15,7%.

Reduktor

Jego głównym zadaniem jest liniowe dostarczenie stałej ilości gazu do przewodu zasilającego wtryskiwacze. Obniża on również ciśnienie gazu. Dopieramy go pod kątem mocy pojazdu. Jego koszt to 10,6% całej instalacji.

Filtr Gazu

Oczyszcza on gaz ze wszelkich nieczystości, nabyte podczas transportu bądź tankowania. Jego wkład w koszt instalacji gazowej to tylko 0,4%.

Rury i kable

Wszystkie te elementy trzeba jakoś złączyć. Tutaj pokazują się nam rury i kable. Doprowadzają one gaz do odpowiednich miejsc w całym układzie. Kable łączą też elementy elektroniki dzięki czemu wszystkie te części współgrają ze sobą. Koszt okablowania i rur to 9,8% całej instalacji LPG.

Wlew Gazu

Dzięki temu elementowi, możemy zatankować gaz do naszych zbiorników. W zależności od kraju, może występować inny typ wlewu gazu. W Polsce standardowym jest wlew typu włoskiego. W Niemczech z kolei standardem jest ACME a w Holandii i Wielkiej Brytanii musimy zaopatrzyć się we wlew typu Bayonet. Udział w ogólnym koszcie instalacji LPG wlewu gazu to 2,0 %.

Wielozawór

Nadrzędnym zadaniem tej części jest odcięcie wypływającego gazu w razie wypadku. Sprawdza on również poziom gazu w naszym zbiorniku. Jego koszt to 10,6 % całej instalacji LPG.

Zbiornik LPG

Żołądek całego układu. To do niego wlewany jest gaz i stąd zaczyna swoją wędrówkę po całym systemie LPG. Aktualnie do wyboru mamy zbiorniki cylindryczne oraz toroidalne. Muszą one spełniać restrykcyjne wymagania by zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo. Pod kątem udziału w koszcie jest drugi po sterowniku. Jego koszt to 21,5% całej instalacji LPG.