Zadzwoń 502 442 717

Instalacja autogazowa

W naszych zmotoryzowanych czasach, instalacja autogazowa przywodzi na myśl, przede wszystkim, systemy LPG, które montujemy do naszych samochodów. Z roku na rok zyskują one na popularności, przede wszystkim przez oszczędności, które przynoszą. Kolejny argument, który przemawia za Instalacjami autogazowymi w autach, to ograniczenie emisji spalin, co przekłada się na poprawę kondycji naszego środowiska. Nieważne więc, czym kierujesz się zakładając system LPG, i tak osiągniesz tą podwójną korzyść. Dlatego też warto od razu użyć konfiguratora LPG, który pokaże najlepiej dopasowaną instalację do Twojego auta !

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

O popularności instalacji LPG w Polsce świadczy sama ilość aut, które ją posiadają. Pod koniec 2018 roku zanotowano 3 miliony 135 tysięcy pojazdów, które poruszają się po naszych krajowych droga, zasilane tym alternatywnym paliwem. Na tle całej Europy zajmujemy drugie miejsce na podium wykorzystując 19% gazu przeznaczonego do napędu pojazdów. Pierwsze miejsce zajmuje Turcja z wynikiem 38%, a trzecie miejsce przypadają Włochom, którzy wykorzystują 19%. Na rynku autogazowym światowym rynku, również stoimy na przysłowiowym „pudle” z zaszczytnym trzecim miejscem. Warto też zobaczyć ile pieniędzy oszczędzisz, za pomocą Kalkulatora LPG.

Digitronic Savings Clculator

10l/100km

5 PLN

2 PLN

Od lampy lutowniczej do rewolucyjnego paliwa alternatywnego czyli początki instalacji autogazowych na świecie.

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami… chociaż w tym wypadku za oceanem Atlantyckim a dokładnie w Stanach Zjednoczonych, znajdujemy pierwsze wzmianki o skropleniu mieszanki propanu i butanu. Około roku 1910, Walter Snelling badał właściwości benzyny. Efektem jego eksperymentu było oddzielenie składników ciekłych od gazowych co doprowadziło do istnienia propanu. Dwa lata później uruchomił on pierwszą domową instalację. W przeciągu kolejnego roku, Walter Snelling otrzymał patent przemysłowej produkcji propanu.

Kolejna informacja pochodzi z 1918 roku, kiedy to odnotowano pierwsze użycie LPG jako paliwo do lamp lutowniczych i cięcia metali. Pierwszą instalację autogazową odnotowuje się w 1928 roku. Wtedy to użyto napędu zasilanego LPG w ciężarówce. Rozwój alternatywnego paliwa został zatrzymany jednak przez wybuch II Wojny Światowej.

Instalacje autogazowe w pojazdach, swoją popularność zaczęły zyskiwać w latach 50 ubiegłego wieku. Wtedy to operator komunikacji miejskiej Chicago Transit Authority, zamówił 1000 autobusów zasilanych gazem płynnym. Jednocześnie, w mieście Milwaukee w stanie Wisconsin 250 taksówek zostaje poddanych konwersji do zasilania LPG. Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju instalacji autogazowych jest rok 1965 kiedy to marka Chevrolet wprowadza cztery nowe silniki zasilane gazem płynnym.

Europa poznała LPG w 1930 roku. Firma Shell wprowadziła wtedy do sprzedaży gaz w butlach importowany z USA. Tutaj również wybuch II Wojny Światowej staną na przeszkodzie w dalszym rozwoju gazu.

Prekursorem napędów zasilanych LPG w powojennej Europie stały się Holandia oraz Włochy. W 1954 roku importowano ze Stanów Zjednoczonych pierwsze pojazdy z instalacjami autogazowymi. Trafiły one na rynek holenderski. Popchnęło to za sobą budowę pierwszych stacji tankowania LPG. Początkowo było ich 13 jednak w przeciągu 17 lat ich liczba rozrosła się aż do 1000.

We Włoszech natomiast, jeszcze przed wybuchem wojny w 1939 roku, powstał pierwszy reduktor gazu ziemnego. Ich masowa produkcja ruszyła dopiero w latach 50 ubiegłego wieku. Na przestrzeni lat powstały tam ogromne firmy takie jak AEB czy Tomasetto. Aktualnie produkty tych marek są ochoczo montowane przez instalatorów na całym świecie.

Od ogółu do szczegółu czyli historia instalacji autogazowych w Polsce.

Wszystko zaczęło się od Pana Zbigniewa Domańskiego. Swojej pierwszej konwersji dokonał w 1974 roku. Jak większość prekursorów, nie użył do tego wyspecjalizowanych elementów. Zamiast tego, wykorzystał reduktor gazu z instalacji do opalania świń oraz zmodyfikowaną, ważącą jedenaście kilogramów butlę gazową. Od tego czasu Pan Domański modyfikował oraz doskonalił swoją instalację autogazową. Używał do tego również włoskie elementy systemów LPG. Wraz z datą14 sierpnia 1991 roku, firma Pana Zbigniewa – „AUTOGAZ” DOMAŃSKI, uzyskała pozwolenie na montaż instalacji autogazowych do samochodów FSO 1500 i Polonez.

Dzieło zapoczątkowane przez Pana Domańskiego stopniowo rozwijało się na terenie naszego kraju. Z czasem zaczęliśmy być liderem autogazowego światowego rynku, a firmy takie jak DIGITRONIC AUTOGAS są rozpoznawalne oraz uważane za niezawodne na całym świecie.

Tych kilka faktów to oczywiście niewielki wycinek całej historii rozwoju instalacji autogazowych w Polsce. Jest to temat tak rozległy, że nadawałby się na książkę, jednak przedstawiona powyżej postać jest swoistym fundamentem autogazowego rynku Polski.

 

Trochę Techniki – Generacje instalacji autogazowych

Na przestrzeni tych wszystkich lat, instalacje autogazowe ulegały wielu transformacjom. Wraz z coraz to nowszymi rozwiązaniami stosowanymi przez koncerny motoryzacyjne, systemy LPG musiały dostosowywać się do wymogów jakie przed nimi stawiano. W taki sposób powstało pięć generacji instalacji autogazowych.

I Generacja

Najprostsza i zarazem najmniej precyzyjna i ekonomiczna instalacja. Dedykowana jest do aut z zasilaniem gaźnikowym. Zbudowana jest z wlewu gazu, zbiornika gazu wraz z osprzętem, przełącznika, miksera, elektrozaworu i parownika. Gaz przechodzi przez wielozawór do reduktora, gdzie z mienia swój stan z płynnego na lotny, następnie trafia do miksera, skąd mieszanka powietrzno-gazowa trafia do cylindra.

II Generacja

Dedykowana do aut wyposażonych w jedno i wielopunktowy wtrysk z sondą lambda i katalizatorem. Składa się z: wlewu gazu, zbiornika gazu wraz z osprzętem, przełącznikiem, elektrozaworu, miksera, reduktora, katalizatora z sondą lambda, jednostki sterującej oraz regulatora przepływu (attuatora). Tutaj gaz w fazie lotnej dostaje się do miksera przechodząc przez regulator dawki gazu. Następnie regulator przepływu steruje ilością gazu dostarczaną do silnika poprzez mikser. Całością procesu steruje tutaj mózg operacji czyli jednostka sterująca.

III Generacja

Przeznaczona do pojazdów z silnikiem wielopunktowym. Charakteryzuje się ciągłym zasilaniem gazem w fazie lotnej. Składa się z: wlewu gazu, zbiornika gazu z osprzętem, przełącznika, rozdzielacza gazu, refulatora składu mieszanki, reduktora z elektrozaworem, sondy lambda, sterownika. Następuje tutaj bezpośredni wtrysk gazu do kolektora dolotowego, dzięki czemu zwiększa się szybkość pracy.

IV Generacja

Ta również dedykowana jest do aut z silnikiem wielopunktowym. To co odróżnia tą generację od poprzedniej to dostarczenie gazu w fazie lotnej przez elektronicznie sterowane wtryskiwacze. Tutaj gaz zmienia swą formę na lotną w reduktorze z elektrozaworem, po czym trafia do filtra gazu. Następnie gaz trafia do wtryskiwaczy zamontowany na dolocie kolektora dolotowego każdego cylindra. Ogromną zaletą jest kontrolowanie dawki LPG przez komputer, który oblicza moment otwarcia wtryskiwacza oraz czas wtrysku dla każdego cylindra oddzielnie.

V Generacja

Jest to instalacja autogazowa wtrysku sekwencyjnego ale tym razem nie w fazie lotnej, a w fazie ciekłej. W tym wypadku LPG w stanie ciekłym płynie do regulatora ciśnienia, po czym trafia bezpośrednio do wtryskiwaczy. Niewykorzystana ilość wraca przewodami do zbiornika.

 

Kilka ciekawostek o instalacjach autogazowych

Sterowniki z serii Zeppelin

W okresie międzywojenny, ogromną sławą cieszyły się sterowce kursujące między USA a Europą. Jak się okazuje, zapewniały one dużą konsumpcję LPG. Statki powietrzne z serii Zeppelin posiadały instalację autogazową zasilaną gazem Blaua. Wraz z rozwojem technologicznym, sterowce przestały być produkowane. Nie przyczyniło się to jednak do spadku popularności LPG, ponieważ lotniska, na których zostały ogromne ilości butli gazowych, zaczęły je wyprzedawać.

TU-155 czyli samolot z instalacją autogazową

Początek tego przedsięwzięcia miał miejsce w Związku Radzieckim w latach 70 ubiegłego wieku. W biurze konstrukcyjnym Kuzniecowa dokonano konwersji silnika NK-8 w wyniku czego powstała jednostka napędowa o nazwie NK-88. Mogła być ona zasila skroplonym gazem ziemnym (LNG), skroplonym wodorem (LH) lub paliwem konwencjonalnym. Początkowo silnik NK-88 podłączono jako jeden z 3 silników w samolocie TU-154. Na potrzeby tego eksperymentu samolot trzeba było wyposażyć w 30 nowych systemów i instalacji.

Samoloty z silnikami posiadającymi instalację autogazową dostały nazwę TU-155 a ich testy w pełni rozpoczęły się w styczniu 1989 roku.

W ciągu 5 lat wykonano ponad 80 lotów, osiągano pułap 13 000 metrów, sprawdzano przełączanie zasilania silnika w locie, z LNG na paliwo konwencjonalne (trwało to zaledwie 5 sekund). Niestety pracę nad następcami TU-155 zostały przerwane w związku z rozpadem ZSRR.

Instalacja autogazowa w czołgu…?

W 2016 roku, grupa ludzi z Białegostoku założyła instalację autogazową do czołgu T-55 Merida. Brzmi niewiarygodnie, a jednak udało się. 46 tonowa maszyna, z silnikiem pojemności 36 litrów oraz mocą 640 koni mechanicznych została skonwertowana. Jak się okazuję, zmniejszyła się emisja spalin oraz spalanie spadło o ok. 25%. Ponadto moc oraz moment obrotowy zwiększył się o prawie 30%.