Zadzwoń do nas +48 696 215 858 lub umów rozmowę

Instalacja lpg

Zakładając instalację LPG, stawiamy przed nią jedno podstawowe zadanie. Ma zredukować koszty związane z eksploatacją pojazdu co z pewnością przekłada się na nasze oszczędności. By osiągnąć ten cel, niezbędnym jest odpowiedni dopasowanie elementów instalacji LPG do parametrów naszego samochodu. Jest to szczególnie ważne, gdyż niedokładne dopasowanie podzespołów będzie skutkowało awariami całego pojazdu, szybszym zużyciem części oraz, co najważniejsze, nie przyniesie nam tak oczekiwanych zaoszczędzonych pieniędzy.

By odpowiednio dobrać system LPG, przede wszystkim, warto zapoznać się z jego budową. Posiadanie tej świadomości, z pewnością wpłynie na późniejszą wydajność instalacji. Kolejną możliwością (najczęściej stosowaną) jest powierzenie swojego aut do profesjonalnego instalatora LPG. Osoba ta z pewnością pomoże nam dobrać idealnie dopasowaną instalację, która zadowoli nas i pozwoli na długą i bezawaryjną eksploatację. Wychodząc jednak z założenia, że warto wiedzieć „co w trawie piszczy” czyli mieć świadomość co mamy pod maską, w dalszej części artykułu przedstawimy elementy systemu LPG, ich charakterystykę oraz zadanie jakie pełnią.

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Front Kit Instalacji LPG

Na wstępie, warto pokrótce wytłumaczyć czym jest Front Kit. Najprościej i najkrócej mówiąc, są to wszystkie części instalacji gazowej, które znajdują się pod maską auta. Możecie też sprawdzić jak szybko zwróci Wam się inwestycja oraz ile zaoszczędzicie w kalkulatorze poniżej.

Digitronic Savings Clculator

10l/100km

5 PLN

2 PLN

ECU – STEROWNIK

Naszą podróż zaczniemy od mózgu całej instalacji LPG. ECU (z angielskiego Electronic Control Unit) inaczej, po prostu, sterownik kontroluje cały system gazowy. Jego głównym zadaniem jest odpowiednie dawkowanie gazu do cylindrów. Poprzez połączenie z poszczególnymi elementami instalacji, tj.: czujnikami, elektrozaworami i wtryskiwaczami, czuwa nad prawidłową pracą całego układu. Ze względu na fakt, iż sterownik gazowy połączony jest z komputer pokładowy silnika , montowany jest w jego pobliżu, a więc w przedziale jednostki napędowej. Powinien być umieszczony w miejscu, w którym nie będzie narażony na zamoczenie podczas deszczu czy mycia samochodu. Jest to element elektroniczny i kontakt z wodą może go uszkodzić.

ECU dobierany jest do auta w zależności od funkcji, które będą potrzebne. Różne sterowniki oferują różne możliwości sterowania mieszanką gazu. Do samochodów z silnikami o małej pojemności, wolnossącymi (bez turbo) nie wymaga się wyjątkowo zaawansowanych rodzajów sterownika. Idealnie sprawdzą się tu takie modele jak MP32 lub MP48 ze stajni DIGITRONIC AUTOGAS. Pojazdy o większej mocy silnika i 4 cylindrach, czasem potrzebują autoadaptacji OBD. Znajdziemy to w sterowniku DIGITRONIC AEB MP48OBD. Większa ilość cylindrów, turbina wymaga jeszcze innych funkcji od ECU. Tutaj swoją rolę perfekcyjnie spełnią DIGITRONIC MP6C i 2568D.

REDUKTOR

Kolejnym etapem naszej podróży będzie reduktor. Jeśli założymy ze mózgiem instalacji LPG jest sterownik ,to reduktor jest sercem całego układu. Jego głównym zadaniem jest liniowe dostarczanie stałej ilości gazu do przewodu zasilającego wtryskiwacze. Najważniejszą rzeczą, która wyróżnia dobry reduktor, jest sposób obniżania wysokiego ciśnienia gazu, który dostarczany jest ze zbiornika do silnika. Ciśnienie powinno być stabilne przy wolnych obrotach oraz przy maksymalnym wciśnięciu gazu. Ta równomierność wpływa na łatwiejszą kalibrację mieszanki i większy komfort pracy silnika.

Reduktor powinien być zamontowany w komorze silnikowej, poniżej zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego. Zapewni to bezproblemowy przepływ cieczy chłodzącej bez możliwości zapowietrzenia się układu chłodzenia. Zalecane jest również podłączenie go do układu chłodzenia równolegle z przewodami zasilania nagrzewnicy wewnętrznej pojazdu. Ponad to, warto zwrócić uwagę na to aby reduktor, z jednej strony umieszczony był z dala od źródeł wysokiej temperatury (nie bliżej niż 100 mm od układu wydechowego), a z drugiej strony, unikał miejsc narażonych na znaczące spadki temperatury wywołane, np.: pędem zimnego powietrza.

Warto tutaj skorzystać z polecanych rozwiązań takich jak: DIGITRONIC TOMASETTO AT09 NORDIC. Idealnie sprawdzi się w autach o mocy do 170 koni mechanicznych. Ponad to posiada wbudowany filtr fazy ciekłej.

WTRYSKIWACZE

Mamy ECU, które jest mózgiem. Mamy reduktor, który porównaliśmy do serca. Kolejny przystankiem naszej podróży po instalacji LPG będą wtryskiwacze, swoiste ręce, wykonujące całą pracę zleconą odgórnie przez komputer. Muszą one w bardzo krótkim czasie podmienić podawanie paliwa do silnika ,bez zauważalnej zmiany pracy dla właściciela auta. Dawkowanie musi być równe na każdy cylinder, w całym  zakresie obrotów. Dobry wtryskiwacz cechuje się dużą szybkością, precyzją i powtarzalnością działania. Powinien otwierać się i zamykać w możliwie najkrótszym czasie po podaniu napięcia.

Wtryskiwacze gazu powinny być zamontowane możliwie najbliżej dysz w kolektorze , dlatego też najczęściej umiejscawiane są na lub pod kolektorem ssącym, o ile pozwala na to miejsce, biorąc pod uwagę, że komory współczesnych silników bywają mocno zabudowane i ciasne. Zaleca się również montowanie wtryskiwaczy w pionie, co ogranicza zbieranie się i zaleganie zanieczyszczeń z przepływającego gazu i tym samym wydłuża ich żywotność. Niezwykle ważna jest też długość przewodów wychodzących z wtryskiwaczy gazowych do kolektora. Muszą one być jednakowej długości oraz nie mogą mieć załamań, które tłumiłyby czy ograniczały przepływ gazu. Istotnym jest też umiejscowienie dysz, które montujemy jak najbliżej wtryskiwaczy benzynowych.

Tutaj również warto zwrócić się ku sprawdzonym elementom i skorzystać w DIGITRONIC AEB POLYMER. Mogą być instalowane do pojazdów o mocy do 60 koni mechanicznych na cylinder. Dodatkowym atutem jest też brak potrzeby dodatkowych regulacji cewek.

FILTR GAZU

Mamy mózg, serce, ręce. Kolejnym etapem naszej „anatomii” instalacji LPG jest Filtr Gazu, który możemy porównać do płuc. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie paliwa jeszcze przed procesem spalania. Zanieczyszczenia, które mogą znaleźć się w gazie (nawet w przypadku tankowania na sprawdzonej stacji benzynowej), to m.in. brud ze starych zbiorników czy opiłki metalu z tłoczących paliwo pomp. W typowym układzie LPG mamy do czynienia z dwoma rodzajami filtrów do gazu. Pierwsze z nich to tzw. filtry fazy ciekłej. Montuje się je pomiędzy parownikiem a zbiornikiem gazu. Drugi typ tego elementu, filtr fazy lotnej, umieszczany jest między reduktorem a wtryskiwaczami. Nieprawidłowo zamontowany lub wadliwie działający filtr od gazu daje o sobie znać przede wszystkim poprzez nieregularną pracę silnika. W wyniku tego do części układu LPG przedostają się brud i inne niepożądane cząsteczki. Szczególnie narażony na działanie zanieczyszczeń jest reduktor, który przy braku właściwej filtracji znacznie szybciej się zużywa. Wymiana filtrów, lub ewentualne sprawdzenie co 10 tyś. km gwarantuje dłuższą żywotność instalacji LPG, a także bezpieczniejsze użytkowanie pojazdu.

Godnym polecenia jest tutaj filtr DIGITRONIC BLASTER. Posiada on wymienialny wkład, który skutecznie oddziela olej od wody.

Na tym kończy się podróż po zestawie Front Kit. Teraz czas na elementy, których pod maską nie znajdziemy ale pełnią równie ważną rolę.

Zbiornik z wielozaworem czyli żołądek całej instalacji LPG

W podróży po naszym “organizmie” dotarliśmy do żołądka. Głównym zadaniem naszego zbiornika jest bezpieczne magazynowanie gazu ,ale również  stabilne wydawanie określonej dawki “pokarmu” dla naszego silnika. Za ta funkcje odpowiedzialny jest wielozowór. Jego budowa  spełnia wiele ważnych funkcji. Jednym z nadrzędnych zadań jest odcięcie wypływającego gazu w razie wypadku. Odpowiada za to zawór mechaniczny określający maksymalny przepływ w danym momencie. Jeśli dojdzie do niekontrolowanego wypływu LPG o dużej wartości przepływu, zawór zamknie wyjście gazu ze zbiornika. Innym ważnym zadaniem wielozaworu jest zamkniecie zaworu po stronie tankowania ,kiedy zakończymy proces napełniania zbiornika na stacji LPG. Wielozawór sprawuje również funkcje pomiarowe ilości gazu w zbiorniku co pozwala na obserwowanie wskazań ilości LPG na przełączniku w kabinie.

W odróżnieniu od zbiornika benzyny zbiornik LPG jest urządzeniem ciśnieniowym, co oznacza, że paliwo gazowe, przechowywane w nim w stanie skroplonym, znajduje się pod pewnym nadciśnieniem. W zależności od warunków atmosferycznych (temperatura otoczenia), składu autogazu oraz stopnia napełnienia ,ciśnienie wewnątrz zbiornika może wynosić od około 0,2 do 1 MPa. Nadciśnienie w zbiorniku jest konieczne dla utrzymania ciekłego stanu skupienia autogazu oraz wymuszenia jego przepływu w instalacji gazowej (do reduktora).

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo zbiornika ponosi producent danego komponentu jak i firma montująca go w samochodzie. W tym kontekście zbiornik LPG stanowi szczególny przypadek. Z jednej strony musi on mieć odpowiednią wytrzymałość wiec sposób wykonania elementów spawanych ,opracowanie odpowiedniego, zgodnego z przepisami homologacyjnymi sposobu montażu (dobór śrub o wymaganej wytrzymałości) leży po stronie producenta. Jednak za sam montaż zbiornika w samochodzie jest już odpowiedzialny warsztat montujący. Oprócz wytrzymałego połączenia zbiornika z konstrukcją samochodu wymagana jest również precyzja montażu oraz odpowiednia odległość od nawierzchni oraz układu wylotu spalin.

 

 

 

Chcesz lepiej poznać produkty DIGITRONIC AUTOGAS?
lub zadzwoń do nas