Zadzwoń 502 442 717

LPG

Wyobraźmy sobie świat, w którym wszystkie środki transportu: samochody, motocykle, samoloty poruszają się napędzane zwykłą wodą… Piękna wizja, jednak nie zapowiada się żeby ta utopia miała się ziścić w najbliższych czasach. Auta stały się naszymi nogami, niestety jeśli chcemy się nimi poruszać musimy wlewać w nie odpowiednie „płyny”. W Polsce ceny paliw konwencjonalnych już są dość spore a co gorsza, w każdym momencie mogą wzrosnąć z powodu możliwości podwyższenia akcyz. Nie brzmi to najlepiej, prawda ?Istnieje jednak pewne „płynne szczęście”, które napędza miliony pojazdów na świecie, poprawia na plus stan naszego portfela i pozytywnie wpływa na nasze, już mocno zdewastowane, środowisko. Parafrazując jednego z największych polskich pisarzy, Adama Mickiewicza, „A imię jego…” LPG. Ceny tego paliwa są 2 razy mniejsze od innych paliw konwencjonalnych, co pozwala oszczędzić znaczną sumę pieniędzy jeżdżąc. Oczywiście istnieją pewne, jak się okazuje łatwe do spełnienia, warunki, by to wszystko mogło wejść w życie.

Pierwszym krokiem jest mała inwestycja w instalację auto gazową. Stwierdzenie „mała inwestycja” jest tutaj jak najbardziej adekwatne, ponieważ zwraca się w szybkim tempie i nie jest tak bardzo odczuwalne. Kolejnym krokiem jest wybór dobrego zakładu, w którym wyspecjalizowany „gazownik” odpowiednio założy i skalibruje ją w Twoim aucie. Krok trzeci – uwaga najprzyjemniejszy – cieszyć się z bezpiecznej i oszczędnej jazdy i obserwować jak pieniądze rosną na Twoim koncie. Jednak żeby zrozumieć dokładną różnicę między rodzajami paliw warto przedstawić ich charakterystykę oraz różnicę między nimi. Miłej lektury !

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Charakterystyka dostępnych paliw

Najlepszą drogą do zrozumienia jest poznanie. W związku z tym przedstawiona zostanie charakterystyka dostępnych na rynku paliw napędzających pojazdy. Na początek ogólnie znana…

Benzyna bezołowiowa

Wszystkim dobrze znana benzyna, jest jednym z najpopularniejszych paliw do silników spalinowych na świecie. Czasami stosowana jest również jako rozpuszczalnik. Dostarcza ona energię poprzez spalanie się wynikające z reakcji chemicznej z tlenem. Paliwo i powietrze mieszają się tworząc „chmurkę” drobnych kropli benzyny po czym dostarczane są do cylindrów gdzie następuje spalenie. By poprawić jej jakość dodaje się do niej znikome ilości konkretnych związków chemicznych. Powszechnie znane są jako środki przeciwstukowe. Do lat 80, XX wieku stosowano tetraetyloołów, który w połączeniu z benzyną nazwano etyliną, jednak mieszanka ta była destrukcyjna dla środowiska naturalnego ponieważ emitowała duże ilości ołowiu. By rozwiązać ten problem, zaczęto stosować węglowodory aromatyczne oraz MMT. W ten sposób powstała znana nam benzyna bezołowiowa znana również jako Pb. Tutaj wyróżniamy jej dwa rodzaje: Pb95 oraz uszlachetniona Pb98. Niestety ceny tego paliwa są aktualnie spore a mogą jeszcze wzrosnąć. Aktualnie Pb95 kosztuje między 4,90 zł a 5,02 zł a Pb98 między 5,20 zł a 5,31 zł.

Olej napędowy

Inaczej znany pod skrótem ON bądź nazwą diesel, która pochodzi od nazwiska niebieckiego konstruktora silników Rudolfa Diesla. Paliwo przeznaczone do silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym. Olej napędowy jest mieszaniną węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych uzyskanych z ropy naftowej poprzez destylację. W odróżnieniu od benzyny, nie potrzeba tutaj iskry to zapalenia mieszanki, a zapłon występuje pod wpływem temperatury. Dzięki temu nie ma problemu z niekontrolowanym spalaniem czyli tzw. stukaniem czy spalaniem stukowym. Najważniejszym czynnikiem dla tego paliwa jest zdolność do samozapłonu pod wpływem wysokiej temperatury. Aktualnie cena ON jest wyższa niż Pb i waha się w przedziale 5,05 zł – 5,16 zł.

LPG

Główny bohater tego artykułu, LPG to skrót angielskiej nazwy „liquefied petroleum gas” czyli ciekły gaz z ropy naftowej. Jest to mieszanina propanu i butanu używana w postaci gazowej jednak przechowywana w specjalistycznych pojemnikach pod ciśnieniem w postaci ciekłej. Te alternatywne źródło energii jest jednocześnie jednym z najbardziej wszechstronnych sposobów zasilania. Występuje w różnych urządzeniach grzewczych, domowych kuchenkach, grillach gazowych, jako paliwo do pojazdów, paliwo wykorzystywane przy pracach instalacyjnych, dekarskich, paliwo w przemysłowych produkcjach i wiele innych. Istnieją dwa sposoby na pozyskanie LPG: pozyskuję się ją jako efekt uboczny rafinacji ropy naftowej lub ze złóż gazu ziemnego. Charakterystycznym dla LPG jest jego rozszerzanie się w postaci ciekłej pod wpływem zmian temperatur. Dlatego też butle, w których się mieści napełniane są do 80%-85% swojej objętości by uniknąć rozerwania. 

Pierwszą osobą, która uzyskała LPG był Walter Snelling w 1910 roku, a dwa lata później dopuszczono je do handlu i używano głównie jakoś bezpieczne paliwo do zasilania kuchenek gazowych.

Digitronic Savings Clculator

10l/100km

5 PLN

2 PLN

LPG – autogaz

Jako paliwo do napędzania silników benzynowych, LPG nieustannie zyskuje na popularności i zdobywa kolejne serca użytkowników aut. Na całym świecie jeździ już ponad 25 milionów pojazdów z instalacją gazową. Nie mówimy tutaj tylko o osobówkach, ale również o środkach transportów miejskich czy tirach. Powstała również instalacja LPG do samolotów. Z tej ogromnej liczby trochę mniej niż połowa porusza się po samej Europie a w Polsce mamy aktualnie ponad 3 miliony zarejestrowanych aut z systemem autogazowym. Rekordzistą jest jednak Turcja, w której znajdziemy ponad 4 miliony pojazdy zasilane LPG.

Aktualnie możemy przekonwertować praktycznie każdy silnik gaźnikowy, z wtryskiem wielopunktowym lub bezpośrednim, dzięki specjalnie skonstruowanym systemom, które są niezbędne do jazdy z LPG. Do teraz powstało 6 generacji instalacji autogazowych: pierwsze dwie są instalacjami mieszalnikowymi, trzecia i czwarta generacja są instalacjami wielopunktowymi, 5 generacja jest instalacją wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie lotnej i ostatnia 6 generacja, która przeznaczona jest do aut z wtryskiem bezpośrednim. Powstały również systemy LPG, które możemy zastosować do samochodów z silnikami dwusuwowymi i silnikami Diesla.

By wyposażyć swoje auto w taką instalację należy na samym początku poznać specyfikę samochodu a przede wszystkim silnika. Jest to bardzo istotne, bo pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości autogazu. Kolejnym krokiem jest konsultacja ze specjalistą, który montuje takie systemy w autach. Prawdziwy profesjonalista będzie w stanie idealnie dopasować system pasujący do pojazdu po czym równie perfekcyjnie go zamontuje. Kolejny krok to już tylko radość z jazdy na LPG. Ale dlaczego radość ? O tym poniżej.

Dlaczego LPG? Różnice między innymi paliwami

Żyjemy w czasach, w których koszty utrzymania samochodów rosną czy to z powodu samego wzrostu cen aut, większych składek ubezpieczeń OC/AC ale też z wysokich cen paliw. Tutaj pojawia się pierwsze, i zarazem największa zaleta LPG – jest to paliwo ponad 2 razy tańsze od benzyny czy oleju napędowego. Nie trzeba tutaj wielkiej matematyki żeby wyliczyć korzyści jakie z tego płyną. Po prostu więcej zostawiamy w naszych portfelach, dzięki czemu możemy pozwolić sobie na inne uciechy jakie nam życie może zaoferować, takie jak wakacje, spełnienie marzeń dzieci i wiele innych. Niezaprzeczalnie jest to największy plus jazdy z LPG, bo jednocześnie poruszając się naszym autem oszczędzamy połowę pieniędzy, które musielibyśmy wydać na inne paliwo.

Kolejną ogromną zaletą LPG jest jego wpływ na środowisko. Tutaj znowu pojazdy z instalacją auto gazową wydzielają mniej gazów cieplarnianych w porównaniu do innych paliw. Dzieje się tak ponieważ węglowodory zawarte w LPG mają krótszy łańcuch chemiczny, co powoduje mniejsze wydalanie zanieczyszczeń – 24% mniej tlenku azotu i aż 60% mniej dwutlenku węgla niż w wypadku benzyny. Możemy tutaj śmiało powiedzieć, że wchodząc w grono użytkowników LPG, razem mocno wpływamy na poprawę życia na naszej planecie.

Kolejną zaletą jest łatwość montażu. Aktualnie możemy „zagazować” praktycznie każde auto z silnikiem benzynowym z wtryskiem wielopunktowym a systemy LPG do wtrysków bezpośrednich wciąż są udoskonalane by takim użytkownikom również umożliwić tańszą jazdę. Kwestia doboru odpowiednich komponentów oraz kompetentnej osoby do wykonania montażu. Dodatkowo ceny przy podstawowych systemach nie są wielkie i praktycznie większość użytkowników aut może sobie na to pozwolić. Warto tutaj wspomnieć, że wbrew wszelkim mitom, instalacje LPG są w pełni bezpieczne.

Słowem podsumowania, mamy 3 podstawowe możliwości wyboru paliw, które zasilą Nasze auta: benzyna, olej napędowy i LPG. Pierwsze dwa środki zasilania silników oferują nam…po prostu jazdę. Dzięki LPG również jeździmy, ale o połowę taniej, dodatkowo pozytywnie wpływając na środowisko naturalne, któremu i tak już mocno się oberwało. Decyzja wydaje się prosta! A co Ty wybierzesz ?

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb