Zadzwoń do nas +48 572 717 525 lub umów rozmowę

Auto Gas

Montaż instalacji LPG nie jest specjalnie skomplikowany, ale od mechanika wymaga wprawy i staranności. Każdy rzetelny „Gazownik” zanim ogóle przystąpi do montażu instalacji LPG skrupulatnie skontroluje stan techniczny jednostki napędowej i układu wydechowego, a także ogólną kondycję pojazdu. Wszelkiego rodzaju niesprawności np. w układzie zapłonowym silnika uniemożliwią prawidłowe funkcjonowanie i w efekcie prawidłowy montaż instalacji gazowej. Dlatego, gdy podczas oględzin kondycji pojazdu zostaną wykryte usterki montaż systemu LPG zostanie przełożony na czas naprawy.

Etap I – przyjrzyjmy się montażowi instalacji LPG

Montaż instalacji LPG powinien zacząć się od omówienia z klientem jakie części będą użyte do montażu, gdzie zostanie przytwierdzony przełącznik, w jakim miejscu włożony zostanie zbiornik. Regułą w renomowanych warsztatach jest spisanie protokołu przed przystąpieniem do prac montażowych. Jasno określa to stan techniczny pojazdu, co pozwala rozstrzygnąć spory w przypadku, gdy auto zostanie uszkodzone podczas prac warsztatowych.

 

Konfiguruj samochodową instalację gazową Digitronic,

najlepiej  dopasowaną do twoich potrzeb

Mimo że istnieją ogólne wytyczne odnośnie rozmieszczenia poszczególnych elementów instalacji LPG w komorze silnika to każdy montaż wymaga indywidualnego planowania.

Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie w konstruowaniu aut uczestniczy wiele zewnętrznych firm w formie podwykonawców, warto zacząć od sprawdzenia sterownika benzyny. Pozwoli nam to określić czy jesteśmy w stanie zaadoptować dany model odpowiednim sterownikiem gazu. Jeśli wszystko zgadza się ze schematami bądź z doświadczenia wiemy, że dane ECU będzie pasowało, możemy przystąpić do montażu instalacji LPG.

Pamiętajmy, że montaż instalacji LPG pomoże Wam w końcu oszczędzać !

Digitronic Savings Clculator

 

10l/100km

 

5 PLN

 

2 PLN

Etap II – reduktor w montażu instalacji LPG

Najlepszym miejscem, w którym możemy umieścić reduktor jest komora silnika. Należy jednak to dobrze przemyśleć. Powinien znajdować się on w miejscu łatwo dostępnym, ze względu na późniejsze wymiany filtra fazy lotnej oraz regulację lub też wymianę. Nie powinien się także znajdować powyżej zbiorniczka wyrównawczego płynu w chłodnicy. Reduktor łączymy z układem ogrzewania  za pomocą specjalnych trójników. Taki zabieg poprawi nam pracę parownika. W przypadku nieprawidłowego podłączenia węży lub ustawienia za niskiej temperatury przy której instalacja gazowa zostanie uruchomiona, może nastąpić zamarznięcie reduktora oraz nieprawidłowa jego praca (zbyt mały wydatek). W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do jego uszkodzenia, nieprawidłowej pracy lub dostania się gazu LPG do układu chłodzenia, co jest niedopuszczalne.

Reduktor posiada obieg płynu chłodniczego tj. króciec wejściowy oraz wyjściowy płynu. Przepływ płynu powinien być oddzielony od części obiegu paliwa gazowego. W przypadku uszkodzenia, ciecz chłodząca może być podawana wraz z paliwem do komory spalania lub paliwo LPG w fazie lotnej do obiegu cieczy chłodzącej. Czujnik temperatury znajdujący się przy reduktorze, powinien zostać podłączony poprzez zlutowanie kabli lub odpowiednie wtyczki do instalacji połączonej z komputerem instalacji gazowej.

Należy zwrócić szczególną uwagę  na odpowiednie podłączenie reduktora przy montażu instalacji LPG raz na ewentualne wycieki, które nie są dopuszczalne.Brak szczelności układu może prowadzić do jego zapowietrzenia ,w skrajnych przypadkach do uszkodzenia jednostki napędowej. Reduktor łączymy odpowiednim przewodem LPG z wtryskiwaczami.

 

Etap III – filtr gazu w montażu instalacji LPG

Kolejną fazą montażu instalacji LPG jest filtr gazu lub filtr fazy lotnej. Montujemy go pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczami gazu. Zastosowanie filtrów ma na celu ochronę wrażliwych elementów instalacji gazowej przed zanieczyszczeniami. Trzeba przyjąć, że nie we wszystkich punktach sprzedaży, gaz LPG jest produktem najwyższej jakości. Filtr fazy lotnej usuwa wszelakiego typu oleiste frakcje, jakimi gaz może być zanieczyszczony w czasie transportu do stacji paliw. To zabrudzenia ze zbiorników gazu, cystern przewożących gaz, pomp wszelakiego rodzaju. Mogą to być również opiłki metali z pomp, przetaczających gaz.

Etap IV – wtryskiwacze w montażu instalacji LPG

Tą fazę montażu instalacji LPG należy rozpocząć od zamontowania dysz wtryskiwaczy. W tym celu należy zdemontować kolektor ssący. Wiercenie otworów wymaga staranności. Nie można zostawić opiłków, które podczas pracy silnika dostałyby się do komory spalania. Dysze zamontowane w kolektorze ssącym są połączone z dyszami wtryskiwaczy za pomocą gumowych węży, które powinny być zespolone metalowymi opaskami zaciskowymi. Czas w jakim paliwo dotrze do kolektora ssącego zależy od szybkości podawania paliwa z wtryskiwaczy LPG oraz długości wyżej wspomnianych węży. Prawidłowy montaż przewiduje jak najkrótszą ich długość.

Listwa wtryskowa montowana jest zwykle w jak najkrótszej możliwej odległości od kolektora ssącego. Powinna być zamocowana w sposób stabilny. Każdy wtryskiwacz wyposażony jest w cewkę elektryczną, do której podłącza się wtyczkę, która doprowadza sygnał z jednostki sterującej. Do silników o konstrukcji widlastej stosuje się zwykle dwie listwy wtryskowe dla każdego rzędu cylindrów.

Etap V – sterownik w montażu instalacji LPG

Ważnym punktem przy montażu instalacji LPG jest sterownik. Jednostka sterująca tzw. komputer instalacji gazowej powinien być umieszczony w miejscu, gdzie nie będzie narażony na wzmożone działanie warunków atmosferycznych oraz ciepłoty układu wydechowego. Nie wszystkie sterowniki są wodoszczelne. Maja również ograniczenia temperatury pracy, a pod maska temperatura potrafi gwałtownie wzrastać. Dlatego sterownik montujemy złączem elektrycznym do dołu oraz jak najdalej od układu wydechowego.

Komputer  wyposażony jest w odpowiednie okablowanie w zależności od stopnia rozbudowania silnika. Powinno być one umiejscowione w komorze jednostki napędowej w sposób staranny i stabilny, nie narażone na drgania silnika . Wszelkie łączenia powinny być lutowane i w odpowiedni sposób izolowane zapewniając bezpieczną pracę.

 

 

Czujniki temperatury, ciśnienia oraz różne dodatkowe elementy elektryczne układu, staramy się  zamontować w stabilnych uchwytach, dołączonych do zestawów montażowych. Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie oryginalnych uchwytów wiązek elektrycznych silnika, oraz stosowanie szybkozłączy elektrycznych w miejscach, gdzie będziemy mogli rozpiąć całą instalację elektryczna w razie potrzeby demontażu silnika.Następnie montujemy przełącznik LPG w miejscu umówionym z właścicielem auta. Przewody zasilające od sterownika podpinamy w miejscach nie narażonych na ruch w kabinie kierowcy. Szczególną uwagę zwracamy na drążek kierowniczy, o który przewody mogą się owinąć. Należy też umieścić kable tak by ruch pedałów był swobodny.

Etap VI – zbiornik gazu w montażu instalacji LPG

Ostatnim etapem montażu instalacji LPG jest zamontowanie zbiornika gazu. Jest to element umożliwiający magazynowanie oraz transport LPG w pojeździe. Ze względów bezpieczeństwa zbiorniki LPG (oraz butle) mogą być napełniane gazem propan-butan maksymalnie do 80% swojej pojemności wodnej, co zapewnia odpowiednia konstrukcja zaworu napełniającego montowanego na zbiorniku. Na tabliczce znamionowej zbiornika podawana jest pojemność wodna. Montujemy go wraz z dołączonym wyposażeniem według określonych przepisów. Najczęściej, zbiorniki gazu montowane są:  

– w bagażniku w tylnej części pojazdu,

– na skrzyni ładunkowej – wymaga to dodatkowego zabezpieczenia przed uszkodzeniem przez ładunek,

– w części pasażerskiej poza przedziałem kierowcy – wymagają odpowiedniego zabudowania zbiornika,

– podwieszane do podwozia (ramy) pojazdu.

W zależności od ilości miejsca w pojeździe można zastosować zbiornik wybranego typu o określonej wielkości. Pojemność zbiornika zależy od jego wymiarów (wielkości). Zbiorniki samochodowe do LPG wykonywane są:

– w kształcie walca – cylindryczne,

– w kształcie koła samochodu (torusa)– toroidalne.

Wybierając stosowne miejsce należy mieć na uwadze, że wypływ gazu ze zbiornika musi następować w stanie płynnym oraz, że zbiornik (butla) nie może być zamontowana w części przedniej pojazdu oraz w komorze silnika.Zasadniczym zagadnieniem, na które należy zwracać uwagę przy montażu zbiornika jest zapewnienie odpowiedniego mocowania tego elementu do karoserii (ramy) tak, aby zostały spełnione warunki wytrzymałości w kierunku wzdłużnym oraz poprzecznym dla wykonanego mocowania.Zbiorniki cylindryczne mocowane są w pojazdach za pomocą stelaży. Przede wszystkim należy stosować się jednak do zasady, aby ilość punktów mocowań (śrub) nie była mniejsza od ilości oryginalnych otworów na stelażu. Bardzo ważny jest także dobór odpowiednich śrub (średnica, rodzaj gwintu, klasa śrub) i podkładek pod śruby (grubość, średnica zewnętrzna). Nie należy stosować śrub mniejszych niż M10.

Zbiorniki toroidalne w swojej konstrukcji mają już przewidziany sposób i miejsca ich mocowania – odpowiednie śruby, podkładki, pierścienie, specjalne stelaże, lub uchwyty przyspawane bezpośrednio do zbiornika.Uzbrajamy go w odpowiedni wielozawór i jego obudowę, która spełnia rolę ochronną przed niekontrolowanym wypływem gazu oraz zabezpiecza przed uszkodzeniami. Wielozawór łączymy za pomocą przewodów termoplastycznych z zaworem tankowania i reduktorem. Okablowanie staramy się układać w miejscach nienarażonych na przetarcia oraz oddalonych od źródeł ciepła takich jak tłumik spalin i kolektor wydechowy. Zawór tankowania zbiornika staramy się umieścić w miejscu w którym nie będą zbierały się zanieczyszczenia i które będzie znajdowało się w obrysie auta.

Jeśli nasza instalacja spełnia wszystkie powyższe wymagania, śmiało możemy zatankować auto i przejść do regulacji auta. Dobrą praktyką jest kalibracja auta po trasie, gdzie możemy zwrócić uwagę na wszelkie zmiany w pracy silnika, zawieszenia i ewentualne odgłosy dochodzące  z tych elementów. Może to świadczyć o złym położeniu jakiegoś podzespołu LPG względem auta i możemy to poprawić zanim cos ulegnie uszkodzeniu.Końcowa regulacja i sprawnie działający samochód na obu paliwach jest zwieńczeniem procesu poprawnego montażu instalacji LPG .

Chcesz lepiej poznać produkty DIGITRONIC AUTOGAS?
lub zadzwoń do nas